• 100% onafhankelijk 100% onafhankelijk
  • 100% Gratis 100% Gratis
  • Gratis helpdesk!
    Gratis helpdesk!
    Bel 088 3232 032
Filters
Algemeen
Toon resultaten
Mobiel bellen bij
Kosten per maand
tot €
Contractduur
Levertijd
Providers
Internet
Downloadsnelheid
Mb t/m
Mb
Uploadsnelheid
Mb t/m
Mb
Verbindingstype
Internet extra
TV
Favoriete zenders
TV Extra
Bellen
Bellen extra
Toon resultaten

Verhoging doorgiftevergoeding FOX Sports

Donderdag 03 mei 2018 2 minuten en 16 seconden leestijd

Verhoging doorgiftevergoeding FOX Sports

Televisie wordt steeds duurder omdat aanbieders meer doorgiftevergoeding aan televisiezenders moeten betalen. Zo zijn de doorgiftevergoedingen van onder andere de zenders NPO, Discovery Inc en FOX Sports in de afgelopen periode duurder geworden. Dit rekenen de aanbieders van televisieabonnementen weer door aan de consument.

Maar waarom worden de doorgiftevergoedingen steeds hoger? Dit komt omdat bij lineaire zenders de inkomsten via reclame steeds verder teruglopen. Zij proberen dit verlies in inkomsten gedeeltelijk te compenseren met hogere doorgiftevergoedingen wanneer zij de overeenkomst met aanbieders van televisieabonnementen vernieuwen. Dit zal zo blijven totdat aanbieders niet langer akkoord gaan met deze prijsstijgingen en zenders uit het aanbod verwijderen of abonnees hun abonnement op aanvullende tv-pakketten gaan opzeggen.

Ondanks dat NPO en Discovery Inc hun doorgiftevergoeding ook hebben verhoogd ga ik in dit blog dieper in op de verhoging van FOX Sports.

FOX Sports

Momenteel betalen alle aanbieders wanneer zij FOX Sports willen aanbieden voor iedere abonnee een doorgiftevergoeding ongeacht of de abonnee naar FOX Sports kijkt. Hierdoor wordt het standaard televisieabonnement voor alle abonnees duurder. Wel zorgt dit voor een lager maandbedrag voor abonnees die daadwerkelijk FOX Sports in hun pakket hebben.

Overeenkomst Ziggo

Alleen Tele2 en Ziggo vallen buiten deze regeling. Tele2 omdat zij als enige aanbieder ervoor hebben gekozen niet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden en daarmee FOX Sports niet langer aan te bieden. Ziggo omdat zij nog een overeenkomst met de oude voorwaarden hebben die tot medio 2020 doorloopt. Hierdoor hoeft Ziggo alleen de doorgiftevergoeding te betalen voor klanten die daadwerkelijk naar FOX Sports kijken. 

KPN en Caiway zijn hier niet blij mee. Zij stellen dat Ziggo met deze regeling een financieel voordeel heeft bij doorgifte van FOX Sports terwijl alle andere aanbieders juist verlies leiden wanneer zij de betaalzender aanbieden.

In verband met de concurrentie met Ziggo is het voor KPN en Caiway een must om FOX Sports aan te bieden aan hun abonnees. Hierdoor moesten zij wel akkoord gaan met de financiële voorwaarden van Eredivisie Media & Marketing, de eigenaar van FOX Sports.

Onderzoek Autoriteit Consument & Markt

KPN en Caiway hebben een klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit proces loopt al langere tijd en het ACM heeft in hoger beroep opnieuw besloten om geen onderzoek in te stellen naar de nieuwe distributievoorwaarden van FOX Sports. Deze beslissing hebben zij genomen omdat zij van mening zijn dat een dergelijk onderzoek niet binnen de door henzelf opgestelde prioriteitenlijst valt. Het ACM geeft aan dat onder andere KPN te weinige financiële details over de huidige afspraken met FOX Sports heeft aangeleverd waardoor een onderzoek teveel tijd kost.

De vraag is dan natuurlijk of deze uitkomst de belangen van de consument goed behartigt. Meer dan 3 miljoen abonnees betalen nu mee aan een betaalzender waar zij misschien helemaal geen gebruik van maken. Het gaat in dit geval om enkele teintallen euro’s per jaar.

Doe onze postcode check en ontdek welk televisieabonnement voor jou het meest geschikt en het voordeligste is.

Vul je postcode in om te zien welke providers leverbaar zijn op jouw adres.