100% onafhankelijk
100% gratis
Vragen? 088 3232 032

Zakelijk of particulier telefoonabonnement voor ZZP’ers?

Vrijdag 7 Juni 2024 4 minuten en 25 seconden leestijd

Zakelijk of particulier telefoonabonnement voor ZZP’ers?

Voordelen van een zakelijk telefoonabonnement

Een zakelijk telefoonabonnement lijkt interessant omdat dit een aantal voordelen biedt specifiek voor ondernemers. Redenen om te kiezen voor een zakelijk abonnement zijn bijvoorbeeld:

  • Kosten: Wanneer je je telefoon erg intensief gebruit kan een zakelijk abonnement goedkoper zijn. De meeste providers hebben zakelijke abonnementen die specifiek afgestemd zijn op het intensieve gebruik van een bedrijf. Dit zijn vaak grote bundels met veel belminuten, sms’jes en data en relatief gezien goedkoper dan een particulier abonnement. Je hebt daardoor meer waar voor je geld.
  • Belastingvoordelen: Een van de belangrijkste redenen om een zakelijk telefoonabonnement te nemen is dat de kosten fiscaal aftrekbaar kunnen zijn. De kosten voor zakelijk gebruik zijn namelijk aftrekbaar als bedrijfskosten, waardoor je winst lager is voor de belastingaangifte.
  • Extra service: Zakelijke klanten krijgen bij de meeste providers prioriteit bij de klantenservice en technische support. Je wordt daardoor sneller geholpen bij problemen met je verbinding. Dit kan erg belangrijk voor je zijn wanneer je als bedrijf afhankelijk bent van je telefoon voor je werkzaamheden.
  • Internationaal gebruik: Sommige zakelijke abonnementen bieden voordelige opties voor roaming en internationaal bellen. Dit is nuttig als je vaak buiten de EU reist voor werk of regelmatig moet bellen naar landen buiten de Europese Unie.
  • Professionele uitstraling: Een zakelijk telefoonnummer kan helpen om professioneler over te komen bij klanten en partners. Heb je regelmatig telefonisch contact met klanten? Dan komt het betrouwbaarder over wanneer dit een apart zakelijk telefoonnummer is gescheiden van je privé.

Voordelen van een particulier abonnement

Hoewel een zakelijk abonnement of een zakelijke sim only veel voordelen biedt, kan een particulier abonnement toch een betere keuze zijn. Dit is met name het geval wanneer je je telefoon niet intensief zakelijk gebruikt. Redenen om toch te kiezen voor een particulier abonnement zijn:

  • Kosten: Particuliere abonnementen hebben bij relatief weinig gebruik van data en belminuten vaak een lagere prijs dan een zakelijk abonnement. De zogeheten ‘basisprijs’ is doorgaans lager. Dit is goedkoper wanneer je telefoon vooral privé gebruikt wordt of als je slechts af en toe zakelijke gesprekken voert.
  • Eenvoud: Als je niet veel nodig hebt is een particulier abonnement dat gescheiden is van je zakelijke uitgaven gemakkelijker. Er komt minder administratie bij kijken en je hebt een duidelijker overzicht van je totale abonnementskosten.
  • Combivoordeel: Sommige providers bieden een combivoordeel aan voor particuliere klanten die meerdere diensten (sim only + internet en tv thuis) combineren. Je hebt hierdoor lagere kosten of bijvoorbeeld extra data. Welke providers dit zijn ontdek je op onze pagina over combivoordeel.

Een telefoonabonnement en de Nederlandse Belastingdienst

Voor ZZP’ers in Nederland zijn de kosten voor zakelijke benodigdheden, waaronder dus mogelijk een telefoonabonnement, fiscaal aftrekbaar. Dit betekent dat je de maandelijkse kosten voor een telefoonabonnement kunt aftrekken van je bedrijfskosten. Hierdoor heb je een lagere winst bij de belastingaangifte en hoef je dus minder belasting te betalen én krijg je de btw terug.

Hier zit echter wel een addertje onder het gras. Om het abonnement volledig fiscaal aftrekbaar te maken moet je namelijk kunnen aantonen dat het abonnement gebruikt wordt voor zakelijke doeleinden. Privégebruik van het abonnement is niet fiscaal aftrekbaar. Dit betekent dat je in feite moet bijhouden hoeveel je het abonnement gebruikt voor zakelijke gesprekken en dataverbruik. Je mag alleen het gedeelte aftrekken dat er daadwerkelijk zakelijk gebruik wordt gemaakt van het abonnement. Het hebben van een apart zakelijk abonnement en een apart privé abonnement kan daarom gemakkelijker zijn, omdat het onderscheid tussen zakelijk en privégebruik duidelijk is. Tegelijkertijd zijn twee abonnementen natuurlijker duurder dan één.

De Belastingdienst stelt dat kosten die je maakt voor je onderneming aftrekbaar zijn zolang ze direct verband houden met je bedrijfsactiviteiten. Dit is ook van toepassing op een eventueel toestel dat je voor zakelijke doeleinden gebruikt. Het kan daarom slim zijn om een apart toestel voor zakelijke doeleinden te hebben of te kiezen voor een toestel met een dual-sim functie. Zo kun je zakelijke en privégebruik helemaal gescheiden houden.

Gebruik je je privéabonnement ook zakelijk? Dan mag je het aandeel dat je zakelijk gebruikt alsnog aftrekken van je winst. Daarmee maakt het voor ondernemers die weinig zakelijk bellen of mobiele data gebruiken fiscaal eigenlijk weinig uit welke optie je kiest.

Lees meer over de fiscale aftrekbaarheid van telefoonabonnement op de website van de Belastingdienst.

Dus, zakelijk of particulier sim only?

Wanneer je veel gebruik maakt van je telefoon voor zakelijk gebruik, dan is het slim om een zakelijk abonnement te nemen. Dit omdat het fiscaal aftrekbaar is en je zo je privé en professionele leven gescheiden kan houden. Het is daarbij wel belangrijk om een goede administratie bij te houden, want privégebruik is niet fiscaal aftrekbaar.

Het is daarom eigenlijk altijd slim om in ieder geval óók een privé abonnement te nemen, zodat je het volledig gescheiden kan houden. Tegelijkertijd is dit voor ondernemers die het telefoonabonnement weinig intensief gebruiken voor zakelijke doeleinden simpelweg de goedkoopste optie. Bovendien is zakelijk gebruik dan alsnog aftrekbaar en kun je als privé entiteit dus in feite bij je eigen bedrijf in rekening brengen.

Conclusie van ProviderCheck.nl: een zakelijk abonnement kan fiscaal interessant zijn als freelancer, maar een privé abonnement is altijd aan te raden.

Vergelijk sim only abonnementen.

Terug naar vergelijking
Terug naar vergelijking