100% onafhankelijk
100% gratis
Laagste prijsgarantie

Prijswijzigingen internet providers

Donderdag 6 Juni 2024
Laatste update: Dinsdag 18 Juni 2024 2 minuten en 49 seconden leestijd

Prijswijzigingen internet providers

Elk jaar wijzigen de internet providers de prijzen. Dit gebeurt zowel voor bestaande als nieuwe klanten. Over het algemeen betekenen de prijsverhogingen dat jij gratis kunt overstappen, dit ook tijdens een lopend contract. Dit is niet in alle gevallen. Hoe dat precies zit en wat de wijzigingen zijn lees je in deze blog.

Prijsverhoging Odido

Op 1 januari 2024 heeft Odido een inflatiecorrectie doorgevoerd. Vanaf deze datum werden de abonnementskosten bij Odido verhoogd met 5,7%. Deze prijsverhoging gebeurt omdat de kosten van Odido omhooggaan. Daardoor is Odido geneigd om de abonnementskosten te verhogen. Voor deze verhoging gebruikt Odido het inflatiepercentage dat door het CBS is vastgesteld.

De prijsverhoging geldt voor bestaande klanten. Dit zijn klanten die voor 1 oktober hun abonnementen hebben afgesloten of verlengd. Klanten die na 1 oktober hun abonnement hebben afgesloten of verlengd, krijgen geen inflatiecorrectie doorberekend.

Klanten van Odido mobiel die hiervoor klant waren bij Tele2, krijgen in juli 2024 een inflatiecorrectie. Afgelopen jaar bedroeg dit 10%. De prijsverhoging op mobiele abonnementen, geldt niet voor klanten van Odido.  

Prijsverhoging Ziggo

Vanaf 1 juli gaan de prijzen van Ziggo-abonnement omhoog. Voor nu is er bekend dat deze prijsstijging alleen voor Ziggo-klanten geldt die tussen 1 april en 1 juli 2024 een Ziggo-abonnement hebben afgesloten, gewijzigd of verlengd. Het is op dit moment nog niet bekend wat de prijsverhoging zal zijn voor klanten die voor 1 april een Ziggo-abonnement hebben afgesloten. Deze klanten zullen door Ziggo op de hoogte worden gesteld per mail of op de factuur. De prijsverhoging ziet er als volgt uit:

  • Internet Only: je gaat met dit abonnement €1,- meer betalen
  • Internet en TV: de kosten voor dit abonnement wordt €1,50 duurder
  • Alles-in-1: dit abonnement wordt €2,- duurder

Als je jouw Ziggo-abonnement hebt afgesloten met een kortingsperiode, dan blijft deze korting geldig totdat de actieperiode is afgelopen. De korting wordt wel berekend over de nieuwe abonnementsprijs.

Omdat de prijsverhoging van Ziggo binnen het CBS-inflatiepercentage valt, is het niet mogelijk om jouw Ziggo-abonnement kosteloos te annuleren.

Update: Het is vandaag (6 juni) bekend geworden dat de prijsverhoging van Ziggo ook geldt voor alle bestaande klanten van vóór 1 april.

Prijsverhoging KPN

Ook KPN zal vanaf 1 juli de prijzen verhogen. De prijsverhoging zal maximaal €2,- per maand zijn, afhankelijk van het gekozen abonnement.

De prijsverhoging van KPN geldt voor klanten die hun abonnement hebben afgesloten voor 1 april 2024. De prijsverhoging wordt toegepast op internetabonnement en internet en tv-abonnementen. Klanten die met de prijsverhoging te maken krijgen, ontvangen automatisch een bericht van KPN per e-mail, in een brief of op de factuur.

De tarieven voor het vast bellen gaan voor klanten van vóór 1 april 2024 ook omhoog. Het starttarief en beltarief gaan van €0,15 naar €0,155 per gesprek en minuut.

De prijsverhoging van KPN valt binnen het CBS-inflatiepercentage. Het is daarom niet mogelijk om jouw KPN-abonnement kosteloos te annuleren of op te zeggen.

Prijsverhoging Online

Naast Ziggo, KPN en Odido heeft ook Online een prijsverhoging. Vanaf 27 juni zullen de prijzen veranderen. De abonnementen zullen €4,50 duurder worden. Dit geldt voor de DSL & glasvezelabonnementen. De prijsverhoging geldt voor alle klanten, zowel voor binnen als buiten contract klanten per 1 juli 2024.

Online mag volgens haar algemene voorwaarden elk jaar een prijsverhoging toepassen die ter hoogte is van de consumentenprijsindex van het CBS. Dit jaar wordt er een hogere prijsstijging doorgevoerd, wat dus betekent dat de bestaande klanten hun lopende abonnement binnen het jaarcontract kosteloos opzeggen voor 1 juli.

Waarom zijn er eigenlijk prijswijzigingen?

De veranderingen van de prijzen zijn nodig om de toenemende kosten te kunnen dekken. De kosten voor onderhoud zijn namelijk steeds hoger geworden en klanten verwachten ook steeds meer van hun provider als het gaat om internet. Denk bijvoorbeeld aan de internetsnelheid en dat dit allemaal soepel verloopt zonder vastlopen.

Terug naar vergelijking
Terug naar vergelijking