100% onafhankelijk
100% gratis
Laagste prijsgarantie

Er is glasvezel gegraven in mijn straat, maar waarom is het niet te bestellen?

Maandag 16 Oktober 2023 2 minuten en 19 seconden leestijd

Er is glasvezel gegraven in mijn straat, maar waarom is het niet te bestellen?

Vergelijk glasvezel aanbiedingen

Het kan frustrerend zijn wanneer de glavezelkabels gelegd zijn, maar het product niet direct bij een provider te bestellen is. De vraag die in je opkomt is waarschijnlijk: Waarom is het niet mogelijk om direct glasvezel te bestellen nadat de kabels zijn aangelegd? ProviderCheck.nl zocht het voor je uit.

Hoe werkt het leggen van glasvezel?

Het leggen van glasvezel is een ingewikkeld proces dat uit verschillende fasen bestaat, van planningen en het graven tot de installatie en aansluiten van de diensten. Het feit dat er glasvezelkabels in jouw straat zijn gegraven, is een belangrijke eerste stap in het proces van glasvezelinternet. Toch zijn er verschillende redenen waarom er daarna niet direct de mogelijkheid is om glasvezelinternet te bestellen.

Het activeren van een glasvezelverbinding vereist meer dan alleen het leggen van de kabels. Nadat de fysieke kabels zijn aangelegd, moet het netwerk getest worden om ervoor te zorgen dat het allemaal goed werkt en aan de eisen van snelheid en betrouwbaarheid voldoet. Dit proces kan enige tijd in beslag nemen, omdat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat de dienst probleemloos kan worden geleverd aan de eindgebruikers.

Heb ik al glasvezel op mijn adres?

Er is vaak een fase waarbij de overdracht tussen de organisatie die verantwoordelijk is voor de installatie van de glasvezel en de providers bezig is. Dit proces kan ook enige tijd in beslag nemen. Via onze website (ProviderCheck.nl) kan je kijken of er glasvezel beschikbaar is op jouw adres. Ga naar onze gratis postcodecheck of vul onderstaand formulier in. Vermeld hierbij je postcode en huisnummer. Kies vervolgens in de vergelijker aan de linkerkant voor de optie ‘glasvezel’.

Biedt elke provider glasvezel aan?

Nee. Hoewel de glasvezelinfrastructuur technisch gezien beschikbaar kan zijn in een bepaald gebied, kan het zijn dat enkele aanbieders ervoor kiezen om hun diensten nog niet direct aan te bieden. Dit kan te maken hebben met zakelijke overwegingen, investeringen in technologie of andere strategische beslissingen. Het is dus mogelijk dat de provider van jouw keuze wat meer tijd nodig heeft om hun diensten op het nieuwe glasvezelnetwerk aan te bieden. Dit proces kan soms wel 3 tot 6 maanden duren.

Terwijl het erg fijn is om de ontwikkelingen rondom gegraven glasvezelkabels in jouw straat te zien, zijn er dus verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de beschikbaarheid. Regelgeving, zakelijke beslissingen, goedkeuringen en overdrachten tussen partijen kunnen allemaal een rol spelen in dit proces.

Wil je op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Dan kun je ons volgen via onze social mediakanalen. Wij zijn te vinden op Instagram, Twitter en Facebook. Daarnaast hebben wij ook een YouTube kanaal waar wij onder andere uitleg- en handleidingsvideo’s plaatsen.

Terug naar vergelijking
Terug naar vergelijking