100% onafhankelijk
100% gratis
Laagste prijsgarantie

Problemen met je mobiele telefoon en oplossingen

Dinsdag 23 Januari 2024 6 minuten en 51 seconden leestijd

Problemen met je mobiele telefoon en oplossingen

Sim Only vergelijken

Waarom kan ik niet bellen?

Een telefoon is natuurlijk in eerste instantie bedoeld om mee te bellen, des te vervelender als dat om de een of andere reden niet lukt. Wanneer je niet kan bellen is doorgaans een van de volgende factoren daarvan de oorzaak:

  • Geen netwerk: Controleer of je wel bereik hebt met je mobiele telefoon. Dit kun je zien aan de vier streepjes bovenaan je scherm. Wanneer je geen of slecht bereik hebt, dan heb je doorgaans nog maar 1 streepje of staat er een kruis doorheen. Dit is op te lossen door je te verplaatsen, waardoor je hopelijk weer signaal ontvangt.
  • Voldoende saldo: Heb je een prepaid telefoon? Controleer dan of je nog voldoende saldo hebt. Wanneer er geen saldo meer op je simkaart staat is het niet meer mogelijk om te bellen.
  • Nummer geblokkeerd: Is je nummer geblokkeerd door de ontvanger van het telefoontje, dan is het niet mogelijk deze persoon te bellen. Probeer te bellen met een ander nummer.
  • Vliegtuigmodus: Heb je de vliegtuigmodus gebruikt of heb je deze per ongeluk aangezet? Zorg ervoor dat deze uitstaat, want bellen terwijl vliegtuigmodus aanstaat is niet mogelijk.
  • Storing bij de provider: Het kan gebeuren dat je provider een keer een storing heeft. Controleer via de website van de provider of er een lokale storing of ander probleem is momenteel. Kun je dit niet vinden en heb je bovenstaande factoren al uitgesloten? Dan raden we je aan om contact op te nemen met je mobiele provider (via e-mail, chat of een ander telefoonnummer).

Waarom doet mijn 4G het niet? (of 5G)

Wanneer je 4G-netwerk het niet goed doet, dan kun je te maken hebben met langzaam mobiel internet of een slechte bereikbaarheid. Heb je hier last van, dan gelden grotendeels dezelfde factoren als bij bovenstaande vraag “Waarom kan ik niet bellen?”. Er zijn echter enkele extra factoren waar je hierbij aan kunt denken:

  • 4G-instellingen: Controleer of je het gebruik van mobiele data wellicht per ongeluk uit hebt gezet in de instellingen van je telefoon.
  • Herstart de telefoon: Did you try turning it off and on again? Het blijft een beetje een inkoppertje, maar ook in dit geval lijkt deze methode soms op miraculeuze wijze te werken.
  • Software updaten: Soms kunnen bugs in een oude versie van iOS of Android voor onvoorziene problemen zorgen. Zorg er daarom voor dat je telefoon altijd up-to-date is, zeker als je problemen als deze ervaart.
  • Contact met de provider: Ook hier geldt: kom je er niet uit? Dan raden we aan om contact op te nemen je provider. Deze kan vaak in enkele simpele stappen je netwerk controleren om uit te vogelen waar het probleem zit.

Waarom gaat mijn batterij zo snel leeg?

Het is natuurlijk niet handig wanneer je telefoon niet (meer) de hele dag meegaat. Er zijn een aantal zaken die je kunt controleren:

  • Sluit apps die je niet gebruikt af, deze gebruiken stiekem soms veel batterijcapaciteit op de achtergrond
  • Zet de helderheid van je scherm lager. Je scherm is doorgaans de grootste energieslurper en de helderheid verminderen zorgt voor een lager verbruik.
  • Is je telefoon al een aantal jaartjes oud? Dan is het belangrijk om te weten dat de capaciteit van een batterij langzaam steeds een beetje minder wordt naarmate hij ouder wordt. Na pakweg drie jaar is daarom vaak nog maar zo’n 70% van de originele capaciteit over. Om deze reden gaan batterijen van oudere telefoons vaak sneller leeg. Overweeg de batterij te vervangen of een nieuwe telefoon aan te schaffen.

Waarom is mijn telefoon zo langzaam?

Is je smartphone plots ontzettend traag geworden of is dit juist al een hele tijd het geval? Dan kunnen er een aantal zaken aan de hand zijn:

  • Sluit ongebruikte apps af, veel apps tegelijkertijd openen gaat ten koste van de prestaties.
  • Verouderde software kan voor bugs zorgen, zorg daarom dat je de laatste software updates hebt geïnstalleerd.
  • Zet de telefoon uit en weer aan. Ook hier werkt dit vaak erg goed.
  • De technische ontwikkelingen gaan erg hard, waardoor een telefoon van pakweg 5 jaar oud inmiddels erg verouderde onderdelen heeft. Nieuwe updates van je besturingssysteem worden echter gemaakt op basis van de laatste smartphones. Daardoor kan het zo zijn dat je verouderde telefoon op een gegeven moment simpelweg niet meer de capaciteit heeft om dit bij te benen.

Waarom doet mijn scherm zo raar?

Veelvoorkomende problemen met schermen van mobiele telefoons zijn onder andere (zwarte) vlekken in het scherm of een touchscreen dat niet werk. Doorgaans ontstaan dergelijke problemen door fysieke schade, zoals een val of doordat er te veel druk uitgevoerd is op het scherm en er daardoor dode pixels zijn ontstaan. De enige oplossing hiervoor is een reparatie of vervanging van het scherm. Uiteraard is hierbij voorkomen beter dan genezen. Gebruik daarom screenprotectors of telefoonhoesjes om schade zoveel mogelijk op te kunnen vangen.

Ik heb onvoldoende opslagruimte, wat nu?

Wil je een bepaalde app installeren of is het niet meer mogelijk om foto’s te maken met je telefoon omdat de opslagruimte vol is? Dan zijn er een aantal opties om te overwegen:

  • Verwijder onnodige bestanden, foto’s, video’s en apps om opslagruimte vrij te maken.
  • Maak gebruik van cloudopslag, waardoor je foto’s en video’s extern worden bewaard in de cloud, in plaats van op het geheugen van je telefoon.
  • Probeer mediabestanden zoveel mogelijk te verplaatsen naar andere apparaten, zoals een computer, laptop, harde schijf of SD-kaart.

Ik kan geen updates installeren, wat is er aan de hand?

Lukt het niet om de laatste software update van je telefoon te installeren? Controleer dan de beschikbare opslagruimte en de hoeveelheid opslagruimte die de update nodig heeft, is dit voldoende? Zorg er daarnaast voor dat je op een plek bent waar je een goede en stabiele internetverbinding hebt. Doe dit bijvoorbeeld thuis waar je wifi hebt en niet bijvoorbeeld onderweg in de trein.

Mijn telefoon wordt enorm warm

Oververhitting van je telefoon kan ervoor zorgen dat je telefoon kapotgaat of ineens uitvalt. Is je telefoon erg warm? Sluit dan eerst ongebruikte apps, schakel GPS en Bluetooth uit als je ze niet gebruikt en leg de telefoon even aan de kant. Houd de telefoon bovendien uit direct zonlicht. De enige manier om dit op te lossen is een afkoelingsperiode. Let op: houd de telefoon niet onder water om af te koelen, ook niet als hij waterdicht is op papier! Een zeer hoge temperatuur kan voor een verminderde waterdichtheid zorgen.

Mijn telefoon laadt niet op

Een telefoon die niet oplaadt, dat is natuurlijk niet handig! Doorgaans is hierbij een van de volgende zaken aan de hand:

  • De oplaadkabel is kapot of is geen originele kabel. Probeer een andere originele oplaadkabel om te kijken of dat het probleem verhelpt.
  • Gedurende tijd bouwt zich stiekem een behoorlijke hoeveelheid stof en pluisjes op in de oplaadpoort van je telefoon, zeker wanneer je de telefoon vaak in je broekzak hebt. Neem een naald en probeer wat te pulken in de oplaadpoort om te kijken of er wat uitkomt. Het is een beetje een smerig klusje, maar geloof ons: dit klusje verricht wonderen!
  • Krijg je het probleem niet opgelost door de oplaadpoort te reinigen of een andere oplader te proberen? Dan is er mogelijk een probleem met de batterij. Overweeg deze te vervangen of een nieuwe telefoon te kopen.

Let op: Staat je telefoon bol? Stop dan onmiddellijk met het gebruik van de telefoon en leg hem op een vlakke ondergrond, weg van warmtebronnen en bij voorkeur buiten (als het niet regent). Dit is een zeer gevaarlijke situatie. Probeer de telefoon niet zelf te openen of erop te drukken, dit kan zorgen voor lekkages, extreme oververhitting en zelfs een ontploffing. Neem contact op met de fabrikant van de telefoon voor volgende stappen. Bij brand bel je uiteraard de brandweer.

Ik zoek een nieuw abonnement, maar weet niet welke provider

Ben je op zoek naar een goed nieuw abonnement tegen de beste prijs? Geen zorgen, bij ProviderCheck.nl helpen we je graag en hebben we een 100% onafhankelijke vergelijker voor je beschikbaar gemaakt. Vergelijk alle mogelijke providers en maak gebruik van de filters om je wensen kenbaar te maken. Wij vergelijken vervolgens de beste prijzen voor je!

Sim only vergelijken

Terug naar vergelijking
Terug naar vergelijking