100% onafhankelijk
100% gratis
Hulp? Bel 088 3232 032

KPN gekozen als meest duurzame telecommerk!

Woensdag 31 maart 2021 3 minuten en 8 seconden leestijd

KPN gekozen als meest duurzame telecommerk!

Uit de Sustainable Brand Index, een grootschalig onderzoek onder ruim 9000 Nederlandse consumenten, blijkt dat consumenten KPN op de eerste plaats als meest duurzame telecommerk zetten. Door het gebruik van digitale diensten over het KPN Netwerk, is in het afgelopen jaar door KPN-klanten samen ruim drie keer de hoeveelheid energie bespaart die nodig was om het netwerk draaiende te houden. Digitalisering is dus een belangrijke versneller voor duurzaamheid.

Hoeveel energie werd er bespaard?

Dankzij het digitaal werken via de telefoon en het internet werd er vorig jaar tijdens Covid-19 meer dan drie keer zoveel energie bespaard. Dit kwam omdat Nederland massaal ging thuiswerken en omdat kinderen ook online lessen volgden. Er werd 1,7 Petajoules bespaard. Klanten bespaarden 177 miljoen liter brandstof en vermeden 3,7 miljard reiskilometers. Het hogere energiegebruik thuis is hierbij ingecalculeerd.

Gedurende 2020 heeft KPN haar netwerk verder verduurzaamt. In tien jaar tijd nam het energieverbruik van KPN met 37 procent af. In dezelfde tijd nam de hoeveelheid data met het 21-voudige toe.

Wat is het Sustainable Brand Index?

Het Sustainable Brand Index is het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van duurzaamheid in consumentenmerken. Duurzaamheid, branding en communicatie van consumenten wordt in kaart gebracht en geanalyseerd door een onafhankelijk onderzoek van meer dan 60.000 interviews onder consumenten. Het Sustainable Brand Index bestaat uit drie delen:

  • Ranking: De jaarlijkse ranking laat zien hoe merken op het gebied van duurzaamheid door de consument worden waargenomen.
  • Officiële rapport: Dit rapport bevat een overzicht van de volledige ranking, de sector winnaar en andere belangrijke duurzaamheidspunten.
  • Merkrapport: Voor alle merken die zijn opgenomen in het onderzoek is een strategierapport beschikbaar.
     

Elk merk dat meedoet aan dit onderzoek is geëvalueerd door minstens 1000 personen. In Nederland worden meer dan 160 merken geëvalueerd in meer dan 10 verschillende sectoren. Het selecteren van merken is onafhankelijk en gebaseerd op de aanwezigheid op de markt in desbetreffend land, omzet, het marktaandeel en de algemene naamsbekendheid. In het onderzoek worden consumenten geïnterviewd met een gemiddelde leeftijd tussen de 16 en 75 jaar oud.

De basis van de evaluatie zijn de 10 principes van het UN Global Compact over milieu- en sociale verantwoordelijkheid:

  • Bedrijven moeten internationale mensenrechten steunen en respecteren;
  • Bedrijven zorgen ervoor dat ze niet medeplichtig zijn aan de schending van mensenrechten;
  • Bedrijven handhaven vrijheid van vereniging;
  • Er wordt geen gedwongen of verplichte arbeid gepleegd;
  • Er wordt geen kinderarbeid gepleegd;
  • Er wordt niet gediscrimineerd in arbeid en beroep;
  • Bedrijven dienen een aanpak van milieuvraagstukken te ondersteunen;
  • Bedrijven moeten initiatieven nemen om een grotere verantwoordelijkheid voor het milieu te bevorderen;
  • Bedrijven bevorderen de ontwikkeling en inzet van milieuvriendelijke technologieën;
  • Bedrijven bestrijden corruptie.
     

Wat zijn de ambities van KPN wat betreft duurzaamheid?

KPN Wil nog minder energieverbruik en nagenoeg geen afval meer. Ze behoort tot de meest groene bedrijven ter wereld. Ze ziet het dan ook als haar verplichting om voortdurend te kijken hoe ze minder energie en grondstoffen kunnen gebruiken. KPN heeft hierbij een aantal doelen:

  • Vanaf 2015 vrijwel geen afval meer en een circulair design;
  • Vanaf 2015 auto’s die geen CO2 meer uitstoten;
  • In 2040 moet de CO2 uitstoot met 50% gereduceerd zijn, t.o.v. 2014, binnen de gehele keten.
     

KPN streeft ernaar om alles en iedereen op een duurzame manier te verbinden. Sinds 2011 gebruikt ze 100% groene elektriciteit en sinds 2015  is ze volledig klimaatneutraal. Omdat de duurzaamheid bij KPN erg belangrijk is, stelt ze hoge eisen aan haar leveranciers. Hierbij kijkt KPN naar hun invloed op het milieu, de arbeidsomstandigheden van het personeel en de positieve bijdrage aan de maatschappij.

KPN heeft zich gecommitteerd aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Dit zijn 17 doelen voor duurzame ontwikkeling. Deze doelen zullen van 2015 tot 2030 van kracht zijn. Hierbij focust ze zich op drie doelen waar ze zelf verschil kan maken. Dit zijn

  • Industry, innovation and infrastructure;
  • Sustainable cities and communities;
  • Responsible consumption and production.
     

Ben jij zelf ook heel duurzaam en milieubewust? Dan is KPN een perfecte internetprovider voor jou! Wil je weten of KPN op jouw adres leverbaar is? Je kunt bij ons de gratis postcodecheck doen. Ook zie je meteen welke internet abonnementen er op jouw adres beschikbaar zijn.