100% onafhankelijk
100% gratis
Hulp? Bel 088 3232 032

Hoe werkt de inflatiecorrectie bij internetproviders?

Friday 20 May 2022 3 minuten en 54 seconden leestijd

Hoe werkt de inflatiecorrectie bij internetproviders?

Door de inflatie stijgen de prijzen natuurlijk. Deze stijging zorgt bij de providers voor hogere kosten die doorberekend worden in de prijs voor de consumenten. Dit wordt ook wel inflatiecorrectie genoemd. Wanneer een provider meer kosten heeft merk jij dit dus als klant. Deze inflatiecorrectie verschilt per jaar. Soms verhogen de internet providers hun prijzen zelfs met meer dan alleen de inflatiecorrectie. Dit komt door de investeringen die ze in hun netwerk doen.

Het internet wordt steeds belangrijker. Bijna iedereen maakt wel gebruik van het internet en het moet steeds beter. Zelf op onze mobiele telefoons hebben we tegenwoordig bijna altijd en overal internet. Om het internet te blijven ontwikkelen doen internet providers hier veel investeringen in. Deze investeringen kosten natuurlijk geld. Deze kosten worden, net als de inflatiecorrectie, ook doorgerekend in de kosten van de klant. Wanneer de prijsstijging hoger is dan alleen de inflatie correctie mag je als klant overstappen.

Wat is inflatiecorrectie?

Inflatie is een algemene prijsstijging. De prijs van goederen en diensten kan veranderen in de markteconomie. Sommige prijzen stijgen, maar sommige prijzen dalen ook. Bij het berekenen van deze gemiddelde prijsstijging wordt aan de prijs van goederen en diensten waar meer geld aan uitgegeven wordt meer gewicht toegekend (zoals internet) dan aan de prijs van een product waaraan we minder besteden (zoals eten). Met de bepaling van de inflatie wordt gekeken naar alle goederen en diensten die huishoudens consumeren.

De inflatie heeft natuurlijk ook effect op de kosten van de internet providers. Daarom verhogen de providers elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Ze gebruiken hiervoor het inflatiepercentage dat is vastgelegd door het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). Het verhogen van deze kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen de providers inflatiecorrectie.

De inflatiecorrectie is in lijn met de beloften van de providers en de contractuele afspraken met de klanten. Als een internet provider de prijzen verhoogt door de inflatie worden de klanten over het algemeen geïnformeerd, maar dit hoeft niet. Hoe klanten geïnformeerd worden verschilt per provider. Ook kun je altijd meer informatie vinden op de website van de internet provider. Als jouw abonnement duurder wordt door de inflatie moet je dit dus helaas accepteren. Jouw contract wordt door deze prijsstijging niet ontbonden. Is de prijsstijging wel hoger dan de inflatie? Dan kun je op zoek gaan naar een nieuwe internet provider.

Waarom kun je overstappen als de prijsstijging hoger is dan de inflatie correctie?

Als de prijsstijging hoger is dan de inflatie heb je als consument recht om je contract kosteloos te ontbinden, ook als jouw contractperiode nog niet voorbij is. Dit komt omdat deze prijsstijging in strijd is met je contract. Providers zijn verplicht om deze prijsstijging minimaal 4 weken van te voren aan te geven. Dit gebeurt vaak door middel van een e-mail of een brief.

Er zit dus een groot verschil in een inflatiecorrectie en een prijsstijging. Wij zetten de verschillen voor jou op een rijtje:

  • Bij een inflatiecorrectie mag je je contract niet voortijdig opzeggen, bij een prijsverhoging die afwijkt van de inflatiecorrectie mag dit wel;
  • Bij een inflatiecorrectie hoeft de provider je van te voren niet op de hoogte stellen, bij een prijsverhoging moet de provider dit minimaal 4 weken van tevoren doen;
  • Bij een inflatiecorrectie is de prijsstijging afhankelijk van de consumentenprijsindex, bij een prijsverhoging bepaalt de provider de stijging.

Als jouw internet provider een prijsverhoging doorvoert, kun je dus overstappen naar een andere internet provider, ook als je contract nog niet verlopen is.

Hoe stap je over naar een andere internet provider?

Het overstappen naar een andere provider is heel erg makkelijk. Je kunt via onze site de gratis postcodecheck doen. Je vult hier je postcode en huisnummer in, waarna alle mogelijke resultaten op jouw adres verschijnen. Je ziet welke internet providers er leverbaar zijn op jouw adres en welk soort internet er mogelijk is op jouw adres.

Wanneer je jouw nieuwe abonnement gevonden hebt sluit je deze af op de site van de internet provider. Jouw nieuwe provider kan jouw overstap regelen, dit kun je aangeven in het bestelproces. Dit houdt in dat je zelf je oude abonnement niet op hoeft te zeggen, je nieuwe provider regelt alles voor je. Vergeet niet na afloop bij ons je cashback aan te vragen. Als je via ons overstapt ontvang je namelijk altijd minimaal 10 euro cashback!

Wil je op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Dan kun je ons volgen via onze social media kanalen. Wij zijn te vinden op Facebook, Twitter en Instagram. Daarnaast hebben wij ook een Youtube kanaal waar wij onder andere uitleg- en handleidingvideo’s plaatsen.

Terug naar vergelijking
Terug naar vergelijking