• 100% onafhankelijk 100% onafhankelijk
  • 100% Gratis 100% Gratis
  • Gratis helpdesk!
    Gratis helpdesk!
    Bel 088 3232 032
Filter
Vergelijk
Sorteer
Filters
Algemeen
Providers
Soort pakket
Kosten per maand
tot €
Contractduur
Levertijd
Internet
Downloadsnelheid
MB t/m
MB
Uploadsnelheid
MB t/m
MB
Verbindingstype
Internet extra
TV
Favoriete zenders
TV Extra
Bellen
Mobiel bellen bij
Bellen extra
Toon resultaten

Waarom is mijn internet traag? Deel 2

Vrijdag 29 juli 2016

Waarom is mijn internet traag? Deel 2

Deel 2: Ligt het aan mijn Wifi? In het eerste deel van ‘Waarom is mijn internet traag?’, hebben we gekeken naar oorzaken die buitenshuis liggen, door de snelheid van je internetverbinding vast te stellen. Gaat het goed met al je bedrade apparaten en ligt het probleem niet bij je internetprovider? Dan kan het probleem aan jouw Wifi-instellingen en de omgeving waarin je het gebruikt liggen. Gelukkig is het niet moeilijk om de oorzaak te achterhalen.

Stap 1: jouw situatie bepalen

Draadloze internetverbindingen zijn altijd minder sterk dan bedrade verbindingen. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben, dus hebben we de grootste boosdoeners hieronder op een rijtje gezet:

 

* De locatie van je modem of router; 
* De dikte en inhoud van je muren;
* Andere Wifi-signalen die jouw Wifi verstoren;
* Andere draadloze signalen, zoals draadloze verlichting of alarmsystemen;
* De afstand tussen het draadloze apparaat en je modem of router.

 

Als je weet dat het probleem niet buitenshuis of bij je provider ligt, dan is de kans groot dat het door een van bovenstaande punten veroorzaakt wordt. Tijd om uit te vogelen waar het probleem bij jou ligt, aan de hand van een paar simpele stappen.

Stap 2: de Ookla Speedtest.net-app

De effectiviteit en snelheid van jouw Wifi-verbinding is het beste te meten met een smartphone, in combinatie met een speedtest-app. Download de gratis Speedtest.net-app van Ookla hier voor iOSapparaten en hier voor Android-telefoons. Net als de Providercheck-speedtest, controleer je met deze app de snelheid en sterkte van jouw internetverbinding, maar dan op je telefoon.

Open de app, verbind je smartphone met jouw eigen Wifi-netwerk en draai een aantal tests. Net als in het eerste deel van deze blogreeks, is het ook hier slim om de resultaten te noteren, zodat je een goed overzicht hebt van waar de verschillen het grootst zijn.

Stap 3: het probleem vaststellen

Tijd om alle vijf de probleempunten af te gaan. Begin met de locatie van je modem, door ernaast te gaan staan en de speedtest te draaien. Ga vervolgens telkens een meter verder weg staan en blijf testen. Sluit en open deuren, ga achter muren staan en noteer elke verandering. Hoe verder je wegloopt van je modem, hoe zwakker het signaal wordt. Dat is altijd zo. Maar als de resultaten ineens veel slechter zijn als je achter een muur staat of in een andere kamer, kun je daaruit afleiden dat het probleem in de locatie van je modem of je muren zit. Metaal in wanden kan een grote boosdoener zijn.

Erachter komen of het probleem wordt veroorzaakt door andere draadloze signalen in je woning is vrij simpel: zet andere apparaten die draadloze signalen uitzenden even uit en gebruik de speedtest. Als het verschil groot is weet je het meteen. Helaas is het moeilijk om te bepalen of andere Wifisignalen je problemen veroorzaken. Deze kun je natuurlijk niet uitzetten voor een vlugge test. Gelukkig komt dit probleem niet vaak voor. Alleen als je in een appartementencomplex woont waarin je omsingeld wordt door tientallen signalen kan het een probleem worden.

 

Stap 4: de oplossing

Dus, je Wifi-verbinding heeft wat problemen. Of die nou door de muren van je woning komt, of andere signalen; elke pot heeft een deksel en elk probleem een oplossing. In het derde en laatste deel van deze blogreeks hebben we concrete oplossingen waar je wat mee kan. Volg ons op Facebook om ervan op de hoogte te blijven.