• 100% onafhankelijk 100% onafhankelijk
  • 100% Gratis 100% Gratis
  • Gratis helpdesk!
    Gratis helpdesk!
    Bel 088 3232 032
Filters
Algemeen
Toon resultaten
Providers
Kosten per maand
tot €
Contractduur
Levertijd
Internet
Downloadsnelheid
MB t/m
MB
Uploadsnelheid
MB t/m
MB
Verbindingstype
Internet extra
TV
Favoriete zenders
TV Extra
Bellen
Mobiel bellen bij
Bellen extra
Toon resultaten

De gemiddelde wachttijd bij Nederlandse providers

Dinsdag 23 oktober 2018

De gemiddelde wachttijd bij Nederlandse providers

Gelukkig hoef je in veel gevallen niet dagelijks met de klantenservice van je internetprovider te bellen, maar zo nu en dan heb je ze wel nodig. Bijvoorbeeld omdat je een vraag hebt, je pakket wilt aanpassen of misschien wel wilt opzeggen. Dan is het fijn als je snel contact hebt met de klantenservice.

Wij van ProviderCheck.nl zijn heel benieuwd hoelang het duurt voordat je contact hebt met de klantenservice van jouw internetprovider. Daarom zochten we dit voor je uit.

Wat hebben wij getest?

In september belden wij met elf Nederlandse internetproviders: Tele2, T-Mobile, KPN, Delta, Telfort, Youfone, Caiway, Online.nl, Ziggo, NLE en XS4ALL. Iedere provider belden we twintig keer met vier vragen; voor iedere vraag belden we vijf keer. Om het onderzoek zo eerlijk mogelijk te houden, zijn alle providers steeds op hetzelfde moment met dezelfde vraag gebeld. Ons onderzoek is gericht op de tijd die wij moesten wachten totdat we contact kregen met de klantenservice. Ons onderzoek gaat dus niet over de kwaliteit van de klantenservice zelf.

Deze vragen stelden we aan de providers

Ik heb een vraag over mijn factuur?
Heb je een vraag over je factuur? Dan word je bij Telfort vliegensvlug geholpen. Je wacht bij hen gemiddeld 2.37 minuten. Daarentegen is het wel een minpuntje dat je bij Telfort naar een betaald nummer belt. Gemiddeld genomen hoef je niet al te lang te wachten met je factuur-vraag, al waren er wel wat uitschieters. Zo stonden we bij Ziggo één keer 9.16 minuten, bij XS4ALL 12.05 minuten en bij Caiway zelfs 15.13 minuten in de wacht.

Mijn internet werkt niet of is traag?
Je internetprovider helpt je graag snel wanneer je internet niet werkt of traag is. Bij de meeste providers heb je binnen 3 minuten contact met de klantenservice. Bij T-Mobile ging dit supersnel; na gemiddeld 1.28 minuten werden we geholpen. Ook Online.nl heeft met gemiddeld 1.28 minuten een korte wachttijd. Een grote uitschieter zagen we bij XS4ALL. Hier stonden we bij één telefoontje maar liefst 41.18 minuten in de wacht.

Ik wil mijn pakket verhogen?
Pak een kopje thee en ga er rustig voor zitten, want als je je pakket wilt verhogen, wacht je gemiddeld genomen het langst en dat terwijl je iedere maand meer wilt gaan betalen! Bij NLE wachtten we gemiddeld 15.04 minuten. Bovendien werd de verbinding door de drukte ook nog eens verbroken. Internetproviders zien graag dat je meer bij hen afneemt, maar zoals je ziet, wordt dit de klant niet altijd makkelijk gemaakt. Bij Tele2 daarentegen moesten we onze thee heel snel opdrinken; daar stonden we gemiddeld maar 1.18 minuten in de wacht.

Ik wil mijn abonnement opzeggen?
Het kan natuurlijk gebeuren dat je, om wat voor reden dan ook, je internetabonnement wilt opzeggen. In dat geval hoef je over het algemeen niet lang te wachten. Gemiddeld genomen ben je binnen 4.15 minuten geholpen. Bij Delta, Tele2 en Youfone wachtten we het minst lang; bij NLE duurde het gemiddeld genomen het langst. Daarnaast werd bij T-Mobile en NLE door de drukte één keer de verbinding verbroken.

Je wordt het snelst geholpen bij…

Tromgeroffel… Tele2! Dit is dé internetprovider waar je het minst lang hoeft te wachten tot je contact hebt met de klantenservice. Gemiddeld was het binnen 2.16 minuten gepiept. Een mooie tweede plek is weggelegd voor T-Mobile, waarbij de gemiddelde wachttijd 2.57 minuten is. Op de derde plaats staat KPN met een gemiddelde wachttijd van 3.03 minuten.

Uitschieters

Het onderzoek bevat ook een paar uitschieters. Zo sta je bij XS4ALL met 10.20 minuten het langst in de wacht. Bij NLE moet je met een gemiddelde wachttijd van 9.38 minuten ook even geduld hebben. Het komende half jaar hebben de provider de tijd om hun wachttijden te verbeteren. Wij herhalen ons helpdeskonderzoek namelijk ieder half jaar. Natuurlijk hopen we dan op een korte(re) wachttijd bij alle internetproviders.

Ben je benieuwd of de best bereikbare internetproviders ook beschikbaar zijn op jouw adres? Doe dan onze postcodecheck. Binnen een minuut heb je het antwoord!