100% onafhankelijk
100% gratis
Hulp? Bel 088 3232 032

Let op! Phishingmails Ziggo in omloop

Woensdag 06 januari 2021 4 minuten en 57 seconden leestijd

Let op! Phishingmails Ziggo in omloop

Misschien heb je het wel voorbij horen komen in het nieuws; Internetcriminelen die tijdens de lockdown extra actief zijn. Criminelen proberen je persoonlijke gegevens in handen te krijgen waarmee ze identiteitsfraude kunnen plegen, ook wel identiteitskaping genoemd. Daarbij gebruiken ze bekende namen zoals Facebook of je bank om informatie te achterhalen, maar bijvoorbeeld ook Ziggo.

Er gaan momenteel veel phishingmails rond die lijken te zijn verstuurd door Ziggo, wat natuurlijk niet zo is. Wij vertellen je in dit blog waar internetcriminelen op uit zijn en hoe je deze vorm van criminaliteit herkent.

Wat is een phishing mail?

Ken je die mails van een Nigeriaanse notaris die miljoenen in handen heeft en die graag met jou wil delen? Je hoeft alleen je gegevens en IBAN-nummer maar door te geven. Of die mailtjes, vol met spelfouten, waarin om je gegevens of een andere actie werd gevraagd. In veel gevallen herken je die wel.

Maar internetcriminelen zitten niet stil en komen met steeds betere mails, zo ondervond ik onlangs ook zelf. Ik kreeg een e-mail van Facebook, dacht ik…, met daarin de boodschap dat ik iets aan moest passen. Ik was druk en dacht laat ik dit gelijk even regelen. Ik voerde mijn inloggegevens in op een website die er precies zo uitzag als Facebook en maakte zelfs nog gebruik van de code die de criminelen mij per sms stuurde. Al snel kreeg ik het gevoel dat er iets niet klopte en heb direct mijn wachtwoorden aangepast. Dit liep gelukkig af met een sisser, maar kan ook voor vervelende situaties zorgen.

Denk aan internetcriminelen die het op je bankgegevens hebben voorzien. Zo kreeg ik onlangs een sms-bericht met de boodschap dat mijn pinpas bijna zou verlopen en of ik een nieuwe aan wilde vragen door te klikken op de link. Dat heb ik gelukkig niet gedaan. :) Ook gaan er phishingmails van verschillende banken rond. Goed om te weten, je bank zal je nooit om je bankgegevens vragen. Niet online, via een sms of telefonisch.

Hoe herken je phishing?

Internetcriminelen proberen op meerdere manieren aan je gegevens te komen. Denk aan e-mails, sms’jes, WhatsApp, pop-ups en zelfs door je te bellen. Dit doen zij op een steeds geloofwaardigere manier. Toch zijn er manieren hoe je phishing kunt herkennen.

Het bericht dat je ontvangt heeft vaak een alarmerende reden, denk aan:

  • Beste Ziggo klant, gefeliciteerd!
  • Controleer je inloggegevens van de bank, want er is iets mis met de beveiliging.
  • Je hebt nog een rekening openstaan.
  • Je afschrijving lukt niet.
  • Bevestig je persoonlijke account.
     

Wat we ook voorbij hebben zien komen zijn digitale kerstkaarten. Je wordt meestal gevraagd om op een link te kikken of naar een internetpagina te gaan. Wat dan een nepsite is, maar erg lijkt op de echte site.

Waar moet je op letten bij phishingmails

  • Een phishingmail is vaak niet persoonlijk aan jou gericht, terwijl bijvoorbeeld Ziggo jou kent en je altijd aan zal spreken met je naam.
  • Let op het e-mailadres dat wordt gebruikt. Wijkt dit af van het bij jou bekende verzendadres? Open dan niets.
  • Het logo of de naam van het bedrijf klopt niet. Zo zagen we bij Ziggo bijvoorbeeld in e-mails terug dat dit geschreven was als Ziggoo.
  • De mail is niet in het Nederlands.
  • Er zal nooit gevraagd worden om je inloggegevens en/of wachtwoord via een e-mail.

Op de website van Ziggo staan een aantal actuele phishing-voorbeelden.

Heb je toch op de link in de mail geklikt? Check dan de website zelf. Klopt de naam en het logo op de website? En klopt de URL? Is dit niet het geval doe dan niets, verlaat de site en pas eventueel je wachtwoord aan.

Waar kun je nog meer op letten?

  • Wees alert op het invoeren van je gegevens; Bedrijven vragen natuurlijk wel eens om je gegevens, zo ook Ziggo. Het is goed om hier terughoudend in te zijn en je gegevens alleen te geven wanneer je, in dit geval, echt te maken hebt met Ziggo.
     
  • Controleer het adres (URL) van de website; De originele URL wordt door internetcriminelen vaak nagebootst om je te misleiden. Check de adresregel linksboven in je scherm op spelfouten of op het origineel lijkende, buitenlandse tekens. Zie je dit terug dan is de pagina niet te vertrouwen.
     
  • Controleer het inlogproces; Gaat het inlogproces anders dan je gewend bent? Log niet in en verbreek de verbinding.
     
  • Controleer de beveiligde verbinding; Log je in op Mijn Ziggo? Of bijvoorbeeld bij je bank of gemeente? Dan gaat dit via een beveiligde verbinding. Je ziet dit in je browser bijvoorbeeld aan het hangslotje. Ook is de adresregel bij een beveiligde verbinding vaak groen gekleurd.
     
  • Lees e-mails en websites kritisch; Vaak gaat het mis omdat je gehaast bent en direct doorklikt zonder goed te lezen. Let op veel spelfouten in valse e-mails. Of word je niet persoonlijk aangesproken, terwijl je bank dat bijvoorbeeld normaal gesproken wel doet.
     
  • Vergelijk prijzen; Heb je een aanbod gekregen die te mooi is om waar te zijn? Dan is dat vaak ook zo. Vergelijk prijzen bij andere webwinkels om te zien of het aanbod realistisch is.
     

Oh nee, ik heb gereageerd op phishing!

Heb je toch gereageerd op een phishingmail? Je hoeft je nergens voor te schamen, dit overkomt de beste. Wel is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Je kunt het volgende doen:

  • Heb je een wachtwoord ingevuld? Verander die dan zo snel mogelijk.
  • Heb je creditcardgegevens ingevoerd? Neem contact op met je creditcardmaatschappij en breng ze op de hoogte.
  • Doe aangifte bij de politie. Dit kan digitaal. 
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk
     

Wat doet Ziggo om phishing te voorkomen?

Ziggo is niet blij met de phishing mails die rondgaan en van hen af lijken te komen. Zij hebben hier niets mee te maken. Ziggo doet er dan ook alles aan op phishing te voorkomen. Ze sporen phishingmails en nepsites op. Voordat internetcriminelen hun slag kunnen slaan, haalt Ziggo vaak de nepsites al uit de lucht.

Ze doen bij Ziggo ontzettend hun best, maar helaas kunnen ze niet alles voor zijn. Blijf daarom ook altijd zelf alert en houd bovenstaande voorzorgsmaatregelen in gedachte.

Heb je zelf phishing over Ziggo gekregen? Ziggo hoort dat graag en vraagt je phishing te melden