Woensdag 6 Januari 2021 4 minuten en 57 seconden leestijd
Misschien heb je het wel voorbij horen komen in het nieuws; Internetcriminelen die tijdens de lockdown extra actief zijn. Criminelen proberen je persoonlijke gegevens in handen te krijgen waarmee ze identiteitsfraude kunnen plegen, ook wel identiteitskaping genoemd. Daarbij gebruiken ze bekende namen zoals Facebook of je bank om informatie te achterhalen, maar bijvoorbeeld ook Ziggo.
Er gaan momenteel veel phishingmails rond die lijken te zijn verstuurd door Ziggo, wat natuurlijk niet zo is. Wij vertellen je in dit blog waar internetcriminelen op uit zijn en hoe je deze vorm van criminaliteit herkent.
Ken je die mails van een Nigeriaanse notaris die miljoenen in handen heeft en die graag met jou wil delen? Je hoeft alleen je gegevens en IBAN-nummer maar door te geven. Of die mailtjes, vol met spelfouten, waarin om je gegevens of een andere actie werd gevraagd. In veel gevallen herken je die wel.
Maar internetcriminelen zitten niet stil en komen met steeds betere mails, zo ondervond ik onlangs ook zelf. Ik kreeg een e-mail van Facebook, dacht ik…, met daarin de boodschap dat ik iets aan moest passen. Ik was druk en dacht laat ik dit gelijk even regelen. Ik voerde mijn inloggegevens in op een website die er precies zo uitzag als Facebook en maakte zelfs nog gebruik van de code die de criminelen mij per sms stuurde. Al snel kreeg ik het gevoel dat er iets niet klopte en heb direct mijn wachtwoorden aangepast. Dit liep gelukkig af met een sisser, maar kan ook voor vervelende situaties zorgen.
Denk aan internetcriminelen die het op je bankgegevens hebben voorzien. Zo kreeg ik onlangs een sms-bericht met de boodschap dat mijn pinpas bijna zou verlopen en of ik een nieuwe aan wilde vragen door te klikken op de link. Dat heb ik gelukkig niet gedaan. :) Ook gaan er phishingmails van verschillende banken rond. Goed om te weten, je bank zal je nooit om je bankgegevens vragen. Niet online, via een sms of telefonisch.
Internetcriminelen proberen op meerdere manieren aan je gegevens te komen. Denk aan e-mails, sms’jes, WhatsApp, pop-ups en zelfs door je te bellen. Dit doen zij op een steeds geloofwaardigere manier. Toch zijn er manieren hoe je phishing kunt herkennen.
Het bericht dat je ontvangt heeft vaak een alarmerende reden, denk aan:
Wat we ook voorbij hebben zien komen zijn digitale kerstkaarten. Je wordt meestal gevraagd om op een link te kikken of naar een internetpagina te gaan. Wat dan een nepsite is, maar erg lijkt op de echte site.
Op de website van Ziggo staan een aantal actuele phishing-voorbeelden.
Heb je toch op de link in de mail geklikt? Check dan de website zelf. Klopt de naam en het logo op de website? En klopt de URL? Is dit niet het geval doe dan niets, verlaat de site en pas eventueel je wachtwoord aan.
Waar kun je nog meer op letten?
Heb je toch gereageerd op een phishingmail? Je hoeft je nergens voor te schamen, dit overkomt de beste. Wel is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Je kunt het volgende doen:
Ziggo is niet blij met de phishing mails die rondgaan en van hen af lijken te komen. Zij hebben hier niets mee te maken. Ziggo doet er dan ook alles aan op phishing te voorkomen. Ze sporen phishingmails en nepsites op. Voordat internetcriminelen hun slag kunnen slaan, haalt Ziggo vaak de nepsites al uit de lucht.
Ze doen bij Ziggo ontzettend hun best, maar helaas kunnen ze niet alles voor zijn. Blijf daarom ook altijd zelf alert en houd bovenstaande voorzorgsmaatregelen in gedachte.
Heb je zelf phishing over Ziggo gekregen? Ziggo hoort dat graag en vraagt je phishing te melden.